Wat kunnen wij nog doen aan gas en stroomverbruik *Deel 2*

Na alle reacties op mijn blog (hier) waarin ik stel dat ik niet meer weet wat ik aan onze gas en stroomkosten kan doen toch nog een blogje hierover om te reageren op alle reacties die zijn binnengekomen en of de reacties natuurlijk ook voor ons van toepassing zijn!

Verleden

Wie mijn blog al wat langer volgt weet dat de kosten van elektra en gas bij ons al behoorlijk zijn gedaald in de tijd. Toen we hier kwamen wonen hadden we het energievoorschot van de oude bewoners die was ingesteld op 215  euro per maand . Dit hebben we meteen bij laten stellen naar 150 euro en inmiddels zitten we op 100 euro per maand en krijgen we geld terug. Afgelopen september kregen we 50 euro terug.

In de tussentijd is alles voorzien van spaarlampen waar dat nuttig is, hebben we alle kozijnen vervangen voor 3 dubbelglas en een superisolatie en hebben we een nieuwe HR ketel. So far so good. Zelfs zo goed dat de NUON ons voorschottarief had vastgezet op 90 euro per maand in plaats van 100. Maar dat hebben we snel teruggedraaid omdat we natuurlijk binnenkort gaan overstappen en we anders moeten bijbetalen!

Zoals ik zelf al aangaf in mijn vorige blog weet ik dat ik nog kan kijken naar mijn koelkast en vriezer om op elektra te besparen en flink ook, maar toch heb ik nog wat leuke reacties gehad die zeker nog extra kunnen besparen.

Reacties

Zo kwam "heb genoeg" met de opmerking om de vriezer op te vullen met een oude deken als je vriezer niet vol zit. Immers een lege vriezer kost meer stroom dan een volle. Een goede tip en totaal niet iets waar ik zelf aan had gedacht!

Greet kwam met de opmerking om de CV installatie watertechnisch te laten inregelen. Hier had ik wel naar gekeken, maar is helaas niet mogelijk met onze huidige CV installatie. Dit kan inderdaad behoorlijk wat schelen in het verbruik van je CV ketel en het comfort in huis. Helaas moet je wel de beschikking hebben over voetventielen en die zijn er dus niet bij ons. Maar een goed bedrijf hiervoor is cvtuning.nl. Hier zijn ook goede recenties over te vinden. Zodra wij onze verbouwing hebben gedaan ga ik dan ook zeker hiernaar kijken!

Daarnaast kwam "zakelijk bezuinigen" met de tip om over te stappen van energiemaatschappij. Dit klopt absoluut. Ik heb inmiddels als gekeken welke maatschappij voor mij interessant is. Het plan is om op 1 november over te gaan stappen (dus daadwerkelijk te klikken via gaslicht.com) en op 21 december dan administratief over te stappen gezien ons contract dan afloopt. Dit zal ons bij elkaar 300 euro gaan opleveren. Waarover binnen kort meer.

Conclusie

We zijn al een aardig eind op weg. Maar de meeste besparing valt te behalen door spouwmuurisolatie te gaan toepassen inclusief een verbouwing van onze woonkamer/keuken waarvoor we nu aan het sparen zijn. Die verbouwing zal gaan inhouden dat er vloerisolatie gaat komen en in de woonkamer er ook gewoon isolatie tussen de verdiepingen gaat komen zodat de warmte niet naar boven ontsnapt. Dit zal echter nog een tijdje gaan duren voordat we dat spaardoel hebben bereikt. Maar tegen die tijd zal ik jullie natuurlijk op de hoogte houden van alle ontwikkelingen hierover. 

Nu het herfst is merk ik al dat het veel minder koud in huis is. De kachel is nog steeds uit terwijl het buiten wel rond de 8-10 graden is. Dat is in het verleden wel anders geweest. Hier binnen is het niet kouder dan 17 graden en met de open haard aan wordt het zo 19 graden. Hiermee redden we het om het niet te koud te hebben. Ik denk als ik naar het weer kijk dat de hele maand oktober wel zonder CV installatie kan en dat zou een nieuw record worden! 

Reacties

Populaire posts