Wat kunnen wij nog doen aan ons gas en stroom verbruik?

De afgelopen tijd hebben wij erg veel geld geïnvesteerd in onze woning. En dan in het specifiek in onze isolatie (zie hier voor een overzicht). Maar dan komen we aan op wat valt er nog te doen om ons gas en stroom verbruik te verminderen?

Gas verbruik

Zoals ik laatst hier aangaf zijn wij afgelopen jaar op een verbruik van 1031 m3 uitgekomen. Dat is lager dan gemiddeld, maar ik vind het persoonlijk nog steeds te hoog. Je blijft namelijk consuminderaar en als je ergens toch altijd wel op wilt besparen is het wel de energierekening! Zoals gezegd hebben we behoorlijk wat geld geinvesteerd in onze isolatiewaarde. Nu het vandaag wat kouder is overdag merkte je dan ook dat het wel een enorm verschil maakt met hoe het vroeger was. Het is op dit moment in de huiskamer namelijk nog gewoon 19 graden. Zonder te stoken, en geen open haard die is aangegaan. Een nette prestatie al zeg ik het zelf. Uiteraard heeft de vele zonuren hier behoorlijk aan meegedragen, maar het geeft wel aan dat we op de goede weg zijn.

De vraag hierbij blijft staan wat er nog meer valt te doen. Zoals op de pagina hierboven over isoleren staat aangegeven moeten we nog steeds de vloer gaan isoleren en waarschijnlijk ook de spouwmuur. Dit is alleen de lange termijn en niet wat we nog dit jaar kunnen realiseren. De basis verbeteringen zoals de kachel een graad lager zetten en een uur voor je naar bed gaat uitzetten hebben we reeds allemaal doorgevoerd. Daar valt dus nog weinig te besparen. Een nieuwe HR ketel hebben we ook sinds vorig jaar september dus die is ook meteen afgevinkt.

Persoonlijk zou ik het dus niet meer weten waar wij op kunnen besparen op gasverbruik!

Stroom

De laatste tijs zie ik dat ons stroomverbruik wel is toegenomen van 1500 kwh naar 1596 kwh. Dat lijkt misschien heel weinig, maar in ons gemiddelde verbruik zie ik dat dit langzaamaan aan het omhoog kruipen is. Zo zaten we op een gemiddelde van 4,03 kwh per dag en is dit inmiddels al 4,36 kwh per dag. Een verklaring heb ik er niet voor omdat we juist meer op de laptop zitten dan op de desktop en een zuinigere tv hebben.

Waar valt dus hier nog op te besparen? Nou gelukkig nog op een heleboel zaken.
- Koelkast (oud model uit 1992)
- Vriezer (oud model uit 1992)

Deze twee zorgen sowieso al voor een behoorlijk wat hoger verbruik dan een nieuw model en dat kan wel oplopen naar 400-500 kwh per jaar meer! Hier kunnen we dus nog behoorlijk op besparen.

Conclusie

Voor gasverbruik zou ik echt niet weten waar we nog verder op kunnen besparen. Hebben jullie daar nog ideeen over? Voor stroom is er nog genoeg te doen maar misschien hebben jullie nog goude tips!

Reacties

heb genoeg zei…
op plaatsen zoals de gang en de overloop heb ik nacht lampjes geplaats die je aan en uit kunt klikken. ik heb meestal een kleinbeetje ligt nodig als ik er avond door heen loop. in de douche heb ik een sensor lampje die aan en uit gaat als ik nacht naar de wc moet.
als de vriezer half leeg is kun je het opvullen met een oude deken.
dat scheelt stroom.
Lastig te zeggen of je nog kunt besparen op gas. Ligt er ook aan wat voor huis je hebt en wat je al doet. Heb je je verbruik al vergeleken met dat van anderen in dezelfde woon- en gezinssituatie? Dan kun je beter zien of er nog wat te verbeteren valt. Zie website milieucentraal.
Anoniem zei…
Je kan je cv watertechnisch laten inregelen, dit bespaart ook gas.
Zelf zet ik de warmwatervoorziening elke dag voor het douchen aan en na het douchen uit. Ik vind het totaal zinloos om de hele dag water op heet niveau klaar te hebben. Bovendien is er altijd nog genoeg warm water standby om savonds de afwas mee te doen.
En als ik wel meer warm water nodig heb zet ik de warm watervoorziening weer even aan.
Dit niet standby houden van heet water, scheelt me minstens 1kWh per dag en het nodige aan gas.
Op mijn ketel zitten drie knoppen, zomer/winterstand, cv aan/uit, en warm tapwater aan/uit.
Voor wie geen aparte aan/uit knop voor tapwater heeft, kan overwegen om tapwater lager in te stellen. Nooit lager dan 60 graden ivm legionella.Ik zet het uit omdat ik het tapwater niet kan verlagen en de temperatuur zo'n 80 a 90 graden is...dan maar uit.

Groet,Greet
Anoniem zei…
Precies wat Greet zegt :)

Waterzijdig inregelen, d.m.v. voetventielen afstellen en nu woning goed geïsoleerd is maak er een LTV van (lage temperatuur verwarming ) dus bv hier bij ons wordt er cv gestookt op 55 met een DeltaT (retour) van 35 en ketel stookt maar op 8,5 Kw dat is slechts 30% van zijn vermogen en is voldoende om hier woning warm te krijgen. woning is hier nu 20.5 en gaat oplopen (zonnetje schijnt :)
Jullie week verbruiken zien er goed uit zonder stoken is hier hoger maar verbruik jaarlijks slecht 500 m3 met 6 personen :)
Willemien zei…
Voor het electra verbruik scheelt het niet zoveel of je een desktop of een laptop gebruikt. De energie moet toch eerst in die laptop komen, dus bij het opladen is het verbruik veel hoger.
Anoniem zei…
Zeker scheelt dat wel een laptop gebruikt ook bij laden nooit meer dan 90 Watt terwijl er zat desktops zijn met voedingen die al meer dan 700 Watt wegtrekken.
Wij zitten op dit moment onder het gemiddelde. Normaal is rond de 1800 m3. We doen het dus al redelijk goed.
Jup, Dat is inderdaad een optie. helaas hebben we geen voetventielen omdat ons CV systeem zelf uit de bouw nog komt uit 1968. Daar is dus niets aan veranderd. Op het moment dat we een verbouwing gaan doen willen we dat allemaal aanpassen.
Jup. Er zit inderdaad een behoorlijk verschil tussen Desktop en laptop verbruik. Mijn oude laptop verbruikt 20 wat en mijn nieuwe rond de 10. Waar mijn desktop continue 250 wat slurpt... Dat is een behoorlijk verschil.
Anoniem zei…
Echt een aanrader om die oude stofnest radiatoren te vervangen voor een stel fraaie Jaga LTV :)
Meer door minder zei…
Heb in de winter verwarming s'nachts en als ik niet thuis ben op 15,5 staan. Daarnaast is huis erg goed geïsoleerd en mede door de Hr-ketel is het gebruik zelfs met extreme kou niet hoger dan +/- 20 m3 p/w. Afgelopen stookjaar (jan 2012-jan2013) 357 m3 verbruikt.
De grootste besparing die je kunt halen zonder al teveel moeite is door over te stappen naar een goedkopere energieleverancier. Ik heb je blog gelezen over dat je gaat overstappen in december, maar die prijzen kunnen nog veel lager. Ik betaal zelf 20 cent per kWh voor elektriciteit en 56 cent per m3 gas. VEH heeft weer een collectieve inkoopactie lopen waar je je voor in kunt schrijven.

Scheelt je per maand sowieso al 10 euro tov van je nieuwe energieprijzen.

Verder staat er in het eigen huis blad van afgelopen maand een artikel met maar liefst 26 tips over energie besparing in je huis, met daarbij ook een kostenplaatje. Zo kun je zelf bepalen wat wel/geen opties zijn met betrekking tot besparingen op o.a. gasverbruik
Als je zelf geen lid bent van VEH, kun je dat blad zo krijgen via de bibliotheek of familie/kennissen die wel lid zijn.
Welk deel van je gasverbruik is nodig voor het verwarmen van douchewater? Wellicht dat je door bewuster/getimed te douchen nog wat gas kan besparen?
Anoniem zei…
Dat is gevalletje meter nakijken want hier geloof ik niks van. Reken die weken van kou maar eens na dat ga je al niet redden met 357 M3 en waarom in goed geïsoleerd s,nachts op 15,5 ? hier staat hij sinds april al op 5 graden.
Interessant tnx voor de tip :)

Aangaande de prijzen. Klopt. Maar ik moet nog even een rekensom maken wat de slimste optie is. Sowieso moet ik onze huidige leverancier NUON nog even bellen over wat zij ons kunnen bieden. Aangezien ik wel vermoed dat we onder de 1000 m3 gaan komen dit jaar gelden er ook andere welkomstbonussen. Tijd voor de rekenmachine dus wat goedkoper is.
Per maand zijn we gemiddeld 7 m3 kwijt aan douchen en eten koken. Dat is dus minimaal.
Anoniem zei…
misschien ook nog wat besparingen doen op het leiding water , ik douche 1 of eens in de 2 weken verder was ik me met een washandje, ook vang ik het condenswater op van de HR ketel en condens droger en spoel daarmee elke dag mijn wc door
geldover zei…
Las ik nou goed dat je een hele oude ketel hebt?Als je zo'n oude ketel hebt denk ik dat daar een enorme besparing te behalen valt.

Populaire posts