Geen spaardoel meer voor gezamenlijke rekening het gevolg

Enige tijd geleden (september) meldde ik jullie dat we ons spaardoel hadden gehaald van 10.000 euro. De verwachting was dat we netjes door gingen met sparen en inmiddels de 11.000 euro hadden bereikt. De realiteit is helaas anders.

Stilstand
Het blijkt namelijk nu dat we nog steeds op het bedrag van 10.000 euro staan! Dat is wel vreemd. Want als ik mezelf als doel stel dat ik geld moet gaan uitgeven dan lukt het me niet, en nu ik geen doelen meer heb gaat het opeens te hard!

Verklaring
Gelukkig heb ik het hier wel een verklaring voor. Zo zijn we in november natuurlijk naar Rome geweest en hebben we ook al een rekening gekregen van onze woonverzekeringen. Bij elkaar is dat net iets minder dan 1000 euro. Daarnaast hebben we een hoop kado's gekocht en tja... Dan zit je zo over de 1000 euro en ben je effectief er niets mee opgeschoten!

Conclusie
Het is dus gelukkig te verklaren, maar het geeft wel aan dat als je geen doelen hebt je toch makkelijker aan iets, iets uitgeeft. Uiteraard is de helft ongeveer door verplichte rekeningen maar toch. Het loopt toch makkelijker door je handen. Daarnaast had ik ook gezegd dat we vanaf de 10.000 euro de 500 euro die we elke maand spaarde vrij gingen besteden dus in dat licht bezien is het een goede ontwikkeling!
Zonder dollen hoop ik dat we deze maand weer iets kunnen sparen, het zal echter niet 500 euro gaan worden. De vraag is wat het wel gaat worden, we gaan het zien!

Reacties

Dertiger zei…
herkenbaar :) wij hebben ook geen vast spaardoel en geven het redelijk makkelijk uit hierdoor. wel bewust, maar toch. maar we sparen en dat vind ik het belangrijkste.. we willen eerst naar bepaalde bedragen toe, en daarna maar eens bedenken hoe we het verder willen doen met spaargeld en wat slim is (deposito's ?) maar zover zijn we nog niet ook nog niet over piekeren :p
Ik vind november en december toch ook wel dure maanden moet ik zeggen. Anders stel je jezelf toch gewoon 15.000 als doel?
Anoniem zei…
Wij hebben hetzelfde probleem. Nu er 10.000 op de spaarrekening staat, 'mag' de rest worden uitgegeven. Onze oplossing: een tweede spaarrekening openen en de eerste 'vergeten'. Op die tweede rekening hebben de we aflossing van de autolening bij elkaar gespaard (en daarmee gisteren de lening afgelost! Die spaarrekening is dus weer bijna leeg, maar dat geeft niet). Nu gaan we voor een ander doel sparen.

Siebrie
Anoniem zei…
Ik heb begin oktober eindelijk maar toch "mijn doel" bereikt. En daar ben ik trots op. Het staat op mn spaarrekening en ik heb een andere waar ik nu vrolijk op verder door ga sparen. Maar....belastingtechnisch gezien mag ik nu nog ongeveer een 4000 sparen tot ik dus aan die grens zit. Nu is dat nog lang niet in zicht trouwens, maar eind september volgend jaar komt hij dan wel dicht in de buurt. Dus...wat ga ik dan met het geld doen wat ik kan sparen? Geen idee nog....In ieder geval niet op mijn spaarrekeningen zetten. Misschien dat ik dan toch iets makkelijker dingen ga aanschaffen, maar als het niet nodig is is dat ook zo zonde....Nouja...spaar gewoon door en ik zie wel wanneer ik het behaal!

Gr. Boukje

Populaire posts