Gemiddelde afkoeling huis per windrichting

In navolging van mijn bericht van enkele dagen geleden voor de temperatuur heb ik nu ook de windkracht, windrichting en temperatuurdaling in een draaitabel gezet om erachter te komen waar we nu precies de meeste warmte kwijtraken. Weliswaar niet de formule die ik had gewild maar het komt dicht genoeg in de buurt van wat ik wil. Hoe wel het aanbod voor SPSS door iemand zeer aantrekkelijk klinkt wil ik het niet iemand aandoen dit doen. Het is namelijk een rotklus. Laten we eens kijken naar de draaitabellen. 
Seizoen 2012 - 2013

Seizoen 2013 - 2014
 Berekening voorwaarden
In bovenstaande draaitabel zijn alleen de waardes zichtbaar die aan de volgende voorwaarden voldoen.
- Er moet gasvebruik zijn voor verwarming
- Windkracht moet tussen de 3 en 5 liggen
- Gemiddelde van daling met bepaalde windrichting en gemiddelde van buitentemperatuur zijn bepalend

Deze voorwaarden zorgen voor bovenstaande plaatje waarbij je duidelijk verschil ziet tussen de twee winterseizoenen en de gemiddelde temperatuur voor vrijwel elke windrichting hoger ligt dan het vorige seizoen (op Z na).

Verschillen
Wat wel opvalt dat je de windrichting O kan vergelijking met het vorige seizoen. Zoals bekend is het in de winter koude lucht dat uit het oosten komt en dat is deze winter niet anders geweest met een gemiddelde temperatuur van 0,25 graden. Als je vervolgens kijkt naar de gemiddelde daling zie je dat het in die nachten gemiddeld 5,1 graden is gedaald in de woonkamer. Maar als je naar het seizoen 2012/2013 kijkt zie je dat het in die periodes waarbij de temperatuur marginaal lager was met 7,09 graden is gedaald!

Conclusie
Ja we weten dat het verschil uitmaakt, maar doordat de enige vergelijking kan worden gemaakt op de windrichting O is het eigenlijk te weinig meetpunten om er wat nuttigs over te zeggen. Ik zal het waarschijnlijk niet vaak zeggen, maar eigenlijk had ik een koudere winter nodig :). Hopen dat het volgend jaar wel een nuttig verschil is tussen de grafieken en we er wat nuttigers van kunnen zeggen.

Reacties

Anoniem zei…
Blijft zonde dure Hr+++ ramen met kozijnen laten monteren wordt je getrakteerd met warmste winter voorjaar ooit :)
Anoniem zei…
Wat een energie om zulke berekeningen te maken......

Populaire posts